Frågestund I - Min älskling du och jag vi tror på nåt, därför kommer vi ALLTID rösta blått!



Berätta mer om din politik! hur kom det sig att du började med politik? vad tycker du? vad står du för?

Jag var 14år då jag började intressera mig för politik. Innan dess var jag en av alla andra som sa ”Politik, jag kunde inte bry mig mindre!”. Jag är uppvuxen i ett hem där politik varit någonting centralt, åtminstone för vissa. Då delar av den har varit engagerade ibland annat kommunfullmäktige i Borlänge. Det var inte så att jag vaknade upp en dag och tänkte ”Jag vill förändra hela världen” nej, tyvärr var det inte så roligt. Det var helt enkelt så att i samband med valet 2006 gjorde vi grupparbeten i skolan om olika partier. Jag och min kompis blev tilldelade Kristdemokraterna. Vi skulle gå till valstugorna och intervjua dem som arbetade där och fråga vad paritet som vi fick stod för, vad deras viktigaste frågor inför valet var och så vidare. Det var någonstans här jag insåg att politik faktiskt var intressant, att många av de frågor som kristdemokraterna drev var saker jag tyckte utan att jag ens hade reflekterat över att det var politik. Efter detta arbete hade jag helt enkelt fått mersmak för politik. Ett intresse och engagemang började gro inuti mig. Jag gick hem och började läsa på om olika partier vad de stod för och försökte ta reda på mer och vad jag själv stod någonstans. Jag visste i alla fall att jag inte var åt vänster, då jag aldrig har sett de relevanta i att betala skatt för skattandes skull. Utan att det är ändamålen, vad vi gör med skattepengarna som är det viktiga. Inte skattesumman i sig. Jag insåg efter att jag läst och gjort olika tester att jag självklart var kristdemokrat. Det fanns ingen tvekan om den saken. Jag kontaktade då min systers pojkvän (som även han passande nog var kristdemokrat) och berättade detta. Och någonstans där under hösten 2006 blev jag medlem i Kristdemokratiska ungdomsförbundet och på den vägen är det.

Vad tycker jag då? Vad står jag för? Varför är jag kristdemokrat? Det kan man ju fråga sig. Anledningen är ganska enkel. Jag tror på människovärdet. Jag tror på att varenda människa är unik och ofullkomlig. Jag tror på att människan kan göra fel, men jag tror samtidigt på ett okränkbart människovärde. Det vill säga att alla är lika mycket värda vare sig man är man, kvinna eller någonting mittemellan. Vare sig man är svart, vit eller kanske gul. Oavsett vilka misstag man begår. Jag tror på att det finns värden som är långt mycket viktigare än det materiella. Jag tror att vi människor behöver mer än yta, plast och den senaste iphonen för att må bra. Jag tror på att människan är bättre på att fatta beslut vad som är bra för henne än vad en politiker i riksdagen är. Jag tror på att vi är unika personer. Jag tror inte på att vi kan måla in oss i en stor grå massa som ett kollektivt, men jag tror heller inte på att ensam är stark. Vi behöver varandra för att fixa livets utmaningar helt enkelt.

Jag valde att engagera mig därför att jag tror och hoppas på att man kan göra en förbättring. Och för att jag vet att det är tusen gånger bättre att göra något aktivt än att bara sitta hemma i soffan och klaga på att världen och samhället är fel. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Svårare är det inte.


Kommentarer
Postat av: Linda

Min brud hon kan hon! :D BÄST! jag försöker fortfarande ta reda på vart jag står... och snart så. Till nästa val då ska jag veta säkert, det är väl inte så illa pinkat för att vara jag ;D

2010-10-28 @ 22:33:46
URL: http://narto.blogg.se/
Postat av: tess

intressant, och härligt att se att någon vet vad de står!

2010-10-29 @ 12:55:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0