Tomten jag vill ha en vit jul!

För mycket fritid och engagemang resulterar lite då och då i texter.

_____________________________________________________________

Jul, jul strålande jul. Julsångerna hörs överallt, affärerna är sedan en lång tid tillbaka fyllda till bredden med julpynt. Stressade människor vimlar på gatorna för att hitta julklappar, lucia sångerna har precis ljudit ut och det står inte på förrän tomten knackar på nu. En högtid av gemenskap och värme närmar sig med stormsteg. En högtid som får vintermörkret att bli lite mindre mörkt och kylan lite mindre kall. Det är även en högtid som får människor att vallfärdas land och rike runt för att åka hem till sina familjer och släktingar. Ja, gott folk, julafton är snart här!

För många i vårt land är jul en högtid av värme, ljus och kärlek. Men det är långt ifrån alla som upplever en högtid av kärlek och värme. För många barn är det en högtid av oro, tårar, magont och krossade förväntningar. Var tionde barn känner oro inför julen, inte för att tomten ska komma med fel julklappar, utan för om deras föräldrar kommer vara nyktra eller inte. 385 000 barn har föräldrar som har ett riskfyllt drickande. Jag är en av dem, men jag har haft turen att få ha en varm, fin och fridfull jul ändå. Men alltför många barn har inte den turen. Jag vet hur det är att oroa sig för hur vida mamma och pappa kommer vingla fram eller ej idag, och det är en oro jag inte ens önskar min värsta fiende.  Det är en oro det borde vara nolltolerans på, speciellt under julen.

Jul ska vara kul. Julen är framförallt barnens högtid. Så snälla alla vuxna människor, skippa alkoholen och drick julmust istället! Nej, inte ens ett eller ett par glas starkglögg är okej. Krama era barn istället, dansa runt julgranen, spela spel, ät köttbullar och se hur era barns ögon tindrar ikapp med ljusen i julgranen istället. Som förälder måste man göra uppoffringar för sina barn, och det minsta man kan begära att ett barn borde få i julklapp är en nykter och fridfull jul.

Kära tomten, jag behöver inte en massa julklappar i år, men jag önskar att alla barn får en riktigt, riktigt vit jul. Jag vill inte att några barn ska behöva gå runt med en klump i magen på julafton. Jag vill inte att något barn ska behöva gråta sig till sömns på grund av krossade juldrömmar. Om du fixar det här tomten, då lovar jag att jag ska vara snäll hela nästa år.

Kommentarer
Postat av: Linda

Åh vad du är duktig min fina. Och jag håller med, en jul ska vara vit, både när det gäller snö och alkohol. i love you

2010-12-15 @ 19:21:23
URL: http://narto.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0