#Fyllebikten

Är dagens hashtag på Twitter. För er som inte har Twitter och hänger med vad en hashtag är, synd för er. Men idag har twitter delat med sig av fylleminnen. Det har varit alltifrån enbart pinsamma minnen till genuint jobbiga problem. Det är som stör mig så fort man ska börja en debatt eller bara ett samtal kring alkohol är att det råder ett "sköt dig själv och skit i andra"-ideal när det kommer till alkohol. Ingenting är så känsligt som att ha en åsikt om andras drickande. För att citera mig själv från Twitter idag: Dricker man alkohol får man inte ha någon annan åsikt än att det är bra. Dricker man inte är man en nykterist som inte har rätt att yttra sig.

Det ligger ett stort problem i detta. Att ha en åsikt om svenskars alkoholvanor är att kliva på en riktigt öm tå. Man blir genast utsedd till moraltant, och om man själv dricker alkohol blir man utsedd till en moraltant med dubbelmoral, vilket är ännu värre.

För mig handlar detta moraliserande kring alkohol om en sak: Medmänsklighet. Att bry sig och att ta ansvar för sina medmänniskor. Sköt dig själv och skit i andra har och kommer aldrig att vara ett vinnande koncept ur solidarisk synvinkel. Frihet och liberalism i all ära, men vi kan inte sluta bry oss om varandra för det.  Dina alkoholvanor behöver inte ha någon som helst påverkan på mig egentligen och för mig får du supa bort ditt liv. Men jag kommer aldrig vara hon som står tyst bredvid och tittar på på grund av ”sköt dig själv och skit i andra”. Kalla mig moraltant om det känns bättre för dig. Jag ser det som mitt ansvar och uppgift som medmänniska att dela med mig av mina åsikter.

Kommentarer
Postat av: Evelina

heja dig!

2011-04-12 @ 20:37:08
URL: http://nyckelbylyckan.wordpress.com
Postat av: Emma

Du är så himla bra på att skriva och detta är så kloka ord. Du har hittat alla orden angående det här, som jag själv inte kunde finna. Du borde blogga lite mer! Twitter är i kortformat. Men jag vill läsa det här som är lite längre också.

2011-04-13 @ 14:11:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0