Lite som en evig semester.


Jag har bott i Göteborg i sju månader. Det är ganska sjukt. För det känns fortfarande som jag befinner mig på någon form av semester. Bara att jag råkar ha ovanligt mycket av mina egna saker med mig på semestern. Sängen, hela garderoben, kökssaker och så vidare. Jag har snart hunnit läsa 45hp poäng under dessa sju månader och jag har faktiskt en vardag med rutiner, även om min vardag är ganska oregelbunden och konstigt enligt många. Trots dessa fakta och trots att jag faktiskt vet att jag bor här, känns det overkligt många gånger. Det känns fortfarande som jag bara är på ett tillfälligt besök i någon lägenhet jag har lånat för en stund.  Ni vet hos den där kompisen som var tvungen att sticka iväg i en månad eller två och man måste ta hand om lägenheterna på grund av att han eller hon har blommor som behöver vatten.

Anledningen till dessa semesterkänslor beror nog på flera saker, men det beror nog främst att jag har flyttat tre gånger under dessa månader och ska snart flytta för fjärde gången. Detta bidrar till att man aldrig hinner bli riktigt hemmastad, eftersom man hela tiden har en tanke i bakhuvudet om att om si och så många veckor måste jag flytta igen. Dessa flyttar har bidragit till att jag har väldigt lite saker, de flesta saker är fortfarande kvar i Borlänge, och jag orkar sällan packa upp de saker jag har ur kartongerna, då jag vet att jag nog snart måste flytta igen.
I och med att jag har lite av mina egna saker i de lägenheter jag har bott i bidrar det ännu mer till känslan av att man lånar någon annans lägenhet. På vissa av ställena har jag inte ens ägt någon av möblerna och på andra har den enda egna möbeln varit min säng.

Jag har lånat en lägenhet av en bekant i en månad, jag har bott som inneboende på 10kvm i en annan och jag har delat en andrahandslägenhet med en kompis i en månad, som jag numera bor ensam i. Och om 2,5 vecka ska jag flytta igen för att dela en lägenhet igen.  Detta runtflyttande tar på krafterna och till slut orkar man inte ens engagera sig för man tänker att ”äh, spela roll ska ändå snart flytta igen”

Den dagen jag får frakta ner mina tavlor, min skivsamling alla mina böcker och andra onödiga ting man ej har när man håller på att flytta runt som jag nu har gjort. Men trots detta är det livsnödvändiga saker man ej kan leva utan i längden. Den dagen min Kenttavla sitter på en vägg, skivorna och böckerna står i en hyllan, den dagen ska jag ta ett djupt andetag och bara vara en stund. För den dagen kanske allting blir att kännas lite mer verkligt, lite mer hemma.  Den dagen kanske jag förstår att jag faktiskt bor här. Att jag inte bara är här för att hålla några blommor vid liv.


Kommentarer
Postat av: Emma

Gillar att du börjat blogga lite mer igen. Det här var ett fint inlägg. Semester kan ändå ha sin charm, men hoppas du kan känna dig lite mer hemmastadd i nästa lägenhet.

2011-03-14 @ 19:17:54
Postat av: Linda

Jag älskar när det finns ny text att läsa här! Holy moly it is bananas :D

2011-03-14 @ 19:56:50
URL: http://narto.blogg.se/
Postat av: Elin

Jag älskar dig <3

2011-03-17 @ 18:28:42
URL: http://uturanorexin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0